torsdag 10. februar 2011

Geléhjerter (Jelly Hearts)

(Scroll for English)



Valentinsdagen nærmer seg, og selv om vi ikke bruker å markere dagen så veldig her i huset, så er det en god unnskyldning for å lage søte hjerteformede søtsaker...
Jeg håper at du er flink til å vise dine kjære at du er glad i dem, Valentinsdag eller ikke ;-)

Valentine's Day is just around the corner, and even though we're not used to celebrating the day that much it's a good excuse to make some cute heart-shaped sweets...
I hope that you show your loved ones every now and again that you love them, Valentine's Day or not ;-)



Du trenger:
1 pk Freia gelé (jeg brukte jordbær)
¾ dl vann
4 plater gelatin
ca 4 ss sukker til «pynt»
liten pepperkakeform el.l

You'll need:
1 pkt Freia jello powder, or Jell-O
75 ml water
4 gelatine leaves (if you're using Jell-O, 3 leaves would be enough)
about 4 tbsp sugar, for decoration
small cookie cutter(s)


Gjør klar en form med bakepapir, ca 15x25 cm. Smør formen litt så sitter bakepapiret bedre fast.

Line a tin or dish, about 15x25 cm, with baking parchment, you could butter the dish for the parchment to stay in place.



Legg gelatinplatene i en skål med kaldt vann, la stå ca 5 min.
Kok opp ¾ dl vann i en liten kjele, ta kjelen av varmen og tilsett gelépulveret, rør til alt er godt blandet.
Klem vannet ut av gelatinplatene og rør inn i geléblandingen, rør godt til alt er løst opp.
Hell over i formen, og sett formen kaldt til geleen er stivnet, ca 2-3 timer.

Put the gelatine leaves into a bowl of cold water, leave for 5 minutes.
In a small pan, bring 75 ml of water to the boil. Take off the heat and add the jello powder, stir until smooth.
Squeeze the water out of the gelatine leaves and add them to the pan, stir until everything is dissolved.
Pour into the prepared tin/dish, and put in a cool place to set, about 2-3 hours.




Så kan du starte å stikke ut geléfigurer...

Now start cutting out hearts or other figures...




...og rulle dem i sukkeret etterpå. Dette er en klissete jobb, men så blir det jo veldig godt, da ;)

...and roll them into the sugar. This is a sticky job, but you'll get your reward ;)




Hvem ville ikke blitt glad for denne posen med hjemmelaget godis på Valentinsdagen....?

Who wouldn't be happy to receive these homemade sweets on Valentine's Day...?





49 kommentarer:

  1. Disse så fristende gode ut! Husker da vi barn var små og nabokona hadde laget noen stripete gelegodter...(har aldri funnet oppskrift på dem...)..barndomsminner ;) Dette skal testes - som så mye annet du har lagt ut :)

    SvarSlett
  2. Hei, Magne i VG Nett her. Nå ligger innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG.

    SvarSlett
  3. Åhh så søte :) Disse må prøves ut i helga ti for å gi i gave til min kjære på mandag:)

    SvarSlett
  4. Går det ikke an å bruke gelatinpulver istedet for gelatinplater? :)

    SvarSlett
  5. TUSEN takk, Magne!!!

    Hanne - de er virkelig gode, verdt forsøket :)

    Amalie - håper du prøver dem, de er enkle også er de jo fine, da ;)

    Swimzy - bare å brette opp ermene og sette igang ;)

    Amely - man kan sikkert bruke gelatinpulver, men jeg har ikke prøvd det i denne oppskriften. Bruk i såfall tilsvarende mengde som 4 plater :)

    SvarSlett
  6. Blir nok litt vel søtt for meg dette,
    men kanskje man får teste det for poden og madammen :)

    SvarSlett
  7. Utroilg smart ide=) antar det er ganske lettvint og=) skal opp fra sofaen å prøve nå=)

    SvarSlett
  8. denne skal jeg prøve ut...har en herlig mann som elsker søtsaker..

    SvarSlett
  9. Thaimeny - tror de fleste poder liker disse ;)

    Mari - litt lettere å komme opp av sofaen med noe godt som venter :P

    Nina - håper du prøver dem, elsker han søtsaker så blir de nok godt mottatt! :)

    Maria

    SvarSlett
  10. For en fantastisk blogg!!! Du har nettopp fått en ny, fast leser :D Disse geléhjertene skal jeg bake i løpet av helgen, de ser kjempegode ut!

    Har også sett på mange andre av opskriftene dine, og dette ser bare bedre og bedre ut! Fortsett å legge ut oppskrifter :D

    - Cathrine

    SvarSlett
  11. Mmmmm....dette var en utrolig fin blogg. Og ja - One Day blir film i disse dager:
    http://en.wikipedia.org/wiki/One_Day_(film)¨
    Slippes i USA til sommeren, så vi får nok ikke sett den før høsten. Det gleder jeg meg til.
    Nå skal jeg snuse mer i bloggen din. Jeg har så lyst til å lage supper. Jeg er dårlig på matting, men nå har jeg kjøpt meg stavmikser, så nå mangler jeg bare gode oppskrifter.

    SvarSlett
  12. Hei!
    ..har en form stående på kjøkkenet, venter bare på at det skal stivne så skal jeg trylle massen om til hjerter. Disse skal serveres TIL FROKOST på mandag, til min kjære familie! Tusen takk for oppskriften!

    Monica

    SvarSlett
  13. Da jeg leste denne ble jeg jo helt forelsket! Husket min mor pleide å lage noe lignendes! Siden det er morsdag og valentins snart, så ville jeg prøve dem.

    Lurte på en ting!

    Jeg skjærte dem ut og dyppet dem i sukkeret, men så ble de veldig...vått. Sukkeret "smeltet" av. Har jeg vært for snar? Den var i kjøleskapet omlag 3 timer.

    Takk for oppskrifta!

    (Beklager om det ble doble-post!)

    SvarSlett
  14. Cathrine - tusen takk for veldig fine ord!

    Knirk - jeg gleder meg veldig til den filmen, men må innrømme at jeg ble litt skuffet da jeg leste at Anne Hathaway skal spille Emma.. :(
    Det kommer flere supper her på bloggen, stay tuned ;)

    Monica - håper dere får en god frokost på mandag! Skulle i hvertfall gi dere energi.. ;)

    Anonym - hmmm vet ikke helt hva som kan ha gått galt da du skulle sukre figurene.. hvis du har klart å skjære dem ut så skulle det ikke være for tidlig. Du kan vurdere å bruke en ekstra plate gelatin neste gang. De smaker forøvrig søtt nok uten sukkerlaget også, men de blir litt mer klissete å holde i... ;)

    SvarSlett
  15. Oh my g................
    NAM!!!!!!!
    Nå skal jeg seriøst slutte å gå inn her!!!!
    Jeg har vann i munn....
    Om jeg ikke går ned i vekt før bryllupet får du skylda;)

    SvarSlett
  16. Gro Anita - hehe, skyld på meg du liksom.. ;)

    SvarSlett
  17. 3/4 dl vann? blir ikke det veldig lite da? ser ut på bilde som at du har brukt 5 - 7,5 dl med vann. Blir vel ikke mange gelehjerter med 0,75 dl vann :S

    SvarSlett
  18. Hei Veronika - enig i at det høres veldig lite ut med 3/4 dl vann, men sukker, gelepulver og gelatinplater smelter også og øker væskemengden noe. Formen jeg bruker er ikke stor, og det skal kun bli et tynt lag gelé. Jeg fikk ca 12 hjerter med den hjerteformen jeg brukte :)
    Maria :)

    SvarSlett
  19. Hei! Som jeg forsto det rett så er 3/4 dl vann bare 0,75 dl! blir ikke det veldig lite vann? prøvde å lahe, men det ble fiasko! det var så lite gele røre!

    SvarSlett
  20. Så dumt at det ikke ble vellykket for deg! :(
    Men det stemmer at det skal være så lite vann, tilsammen med sukker, gelépulver og gelatinplater blir det 1-1,5 dl til slutt. Når man heller dette over i en liten form, ca 15x20-25 cm blir det et tynt lag gelé, og det er det man er ute etter her. Kanskje du hadde for stor form du tømte over i?

    SvarSlett
  21. Ååå :) formen så større ut på bildet, så jeg trodde kanskje du hadde skrevet feil :p men de ble veldig søte iallefall :)

    SvarSlett
  22. Har laga desse nå.. fulgte oppskrift hele vegen, men når jeg kom til den delen hvor sukkeret skal på, så skjerte det seg helt.. :( etter 2-3min så "smeltet" sukkeret og rant bare av hjertene..
    Vet du hva jeg har gjort galt? eller har tips til hva jeg kan gjøre annerledes?
    Takk :)

    SvarSlett
  23. Hmm det var rart at sukkeret "smeltet"... det har jeg ikke vært borti før :( Hvis du lager dem igjen så kunne du evt prøve å ha i en ekstra gelatinplate, og/eller la den stå i kjøleskapet enda litt lenger.
    Håper det går bra da :)

    SvarSlett
  24. hei.. Kjempe fine oppskrifter du har her.. Mye godt og lage..
    men lurte på en ting, er det virkelig bare 75ml vann som skal brukes til geleen, eller har jeg misforstått? Syntes det hørtes veldig lite ut..

    SvarSlett
  25. Hei! Takk for koselige ord :)
    Hvis du ser på kommentarene over her så er det ikke bare du som lurer på det med mengden vann.. Men det stemmer, det er virkelig bare 75 ml. Sammen med sukker, gelépulver osv så blir det litt mer væske til slutt, og formen du skal helle det over i skal ikke være stor (ca 15x25 cm). Da blir det et tynt gelélag :)

    SvarSlett
  26. HERLIG!
    Disse skal jeg prøve ut!!!
    Jeg prøvde til jul og lage slike av gele, men jeg hadde ikke i ekstea gelatin, så de smeltet bare i sukkeret;))
    Men disse så jo toppers ut, takk for oppskriften;)
    Men du, hva smører du bakepapiret med??

    Klem Line

    SvarSlett
  27. Hei Line,
    jeg smurte ikke selve papiret, men bunnen og sidene av selve formen slik at papiret skulle holde seg på plass. Brukte vanlig smør :)

    SvarSlett
  28. Hei!
    Jeg måtte jo prøve ut disse! (som var en kjempe hitt hos datteren min på snart 2 år.) Men jeg opplevde også at sukkeret smeltet, uten å helt skjønne hvorfor :( Jeg hadde de stående kaldt over natta.
    Men blir å prøve de flere ganger så krysser fingrene for bedre resultat neste gang!

    SvarSlett
  29. Hei ElleMelle! Ja jeg skal forske litt på det med at sukkeret smelter for enkelte, lager noen porsjoner til og ser om det skjer for meg også.. Jeg må jo ofre meg litt for vitenskapen ;) (Også blir søtsugen mann + barn så happy ;)
    Glad for at jenta di likte dem, da :)
    Maria

    SvarSlett
  30. Maria, they look adorable in the little package!

    SvarSlett
  31. Hei!
    Super blogg du har! :D kommer til å følge med fast etter at så denne oppskriften.. men ett spørsmål.. jeg hadde som flere andre problemer med å få sukkeret til å sitte.. det bare smeltet av.. kan være det hadde noe med gelatinen å gjøre.. jeg gjorde som det stod i oppskriften.. la den i kaldt vann og prøvde å klemme ut noe vann av den etterpå.. skulle gelatinen kanskje vært oppi geleblandingen? slik at platene smeltet sammen med geleen?

    SvarSlett
  32. Hei! Gelatinplatene tilsettes geléblandingen, ja, etter at de har ligget i kaldt vann for å mykne opp. De røres inn og "smelter" sammen med geléen, før den helles over til avkjøling.
    Jeg har lurt fælt på hva som gjør at noen opplever at sukkeret smelter på figurene, jeg har selv aldri opplevd det, så jeg prøver å forhøre meg litt rundt for å prøve å finne ut av "mysteriet".. :-/

    Maria :)

    SvarSlett
  33. Jeg prøvde å lage disse, men sukkeret smeltet for meg også. Jeg hadde tilsatt ekstra gelatin, nesten dobbelt så mye. Det hjalp ikke. Jeg brukte amerikansk gelé, ikke Freia... Kanskje det har noe å gjøre med det. Jeg lurer på hva de andre som det ikke virket for brukte.

    Isteden for å gi dem bort på valentinsdagen så lagde jeg hjertene uten sukker, tokk dem med til familiemiddag dagen før, og alle rullet dem i sukkeret selv og spiste med en gang. Det var suksess! Takk for idéen.

    SvarSlett
  34. Godt at de likevel smakte bra :)
    Har egentlig kommet fram til at de er søte nok uten sukkeret også, men de SER jo litt finere ut med, da :)

    SvarSlett
  35. Jeg prøvde meg på disse i dag, og mine ble helt fine :)

    Laget et innlegg om det her: http://kinesmobilblogg.blogspot.com/2011/11/hjemmelaget-godteri.html

    Takk for fin oppskrift ;)

    SvarSlett
  36. Så bra Kine, de ble jo kjempefine!! :)

    SvarSlett
  37. Så utrolig fin blogg du har! :) Disse geléhjertene likte jeg veldig godt! De må prøves :D

    Jeg tenkte å gi disse i gave, men vet du hvor lenge de holder seg i en sånn pose?

    SvarSlett
  38. Hei Lena, og takk for det:)
    Jeg hadde disse i en lufttett boks i kjøleskapet i flere uker uten at de smakte dårlig av den grunn, så disse har lang holdbarhet hvis de er pakket inn i plast :)
    Maria

    SvarSlett
  39. Jeg er på lavkarbo, og lager gele (som dessert) av fun light og gelantinpulver. Ca 1 l saftogvan + 2 dl vann/en pakke gelantinpulver blir supergodt. Hvor mye mindre væske vil du tro jeg skal bruke for å få sånne søte godterihjerter??

    (hvor mye vann skal det _egentlig_ være i sånn freia gele f.eks?)

    SvarSlett
  40. Heisann, i vanlige Freia gelepakker skal det være ca 4 dl vann. Jeg har ingen erfaring med fun light og gelélaging, så du får prøve deg litt fram..
    Lykke til :)
    Maria

    SvarSlett
  41. Skal prøve meg på gele hjerter i dag. Det jeg lurer på er hvordan og hvor lenge de kan oppbevares? Tenkte å gi bort i julegaver..

    SvarSlett
  42. Heisann, disse kan fint oppbevares i et par mnd om de ligger i en luftett boks/pose på et kjølig sted.
    Maria

    SvarSlett
  43. Hei!tror du det funker om jeg har hjertene i cellofan knytta hardt sammen med tråd og så la det stå kaldt fram til jul?slet også med sukker som smeltet så nå er jeg spent på hvordan de vil se ut når familien pakker de opp til jul:) sissel

    SvarSlett
  44. Hei igjen Sissel, i en lukket cellofan er de lufttett, så det skulle gå bra :)

    SvarSlett
  45. Prøvde å lage di, men sukkeret bare smeltet. Nåkren råd?

    SvarSlett
  46. Hei, jeg har fått kommentarer fra noen flere som opplevde at sukkeret "smeltet", jeg vet rett og slett ikke hva som kan være grunnen :-( Beklager, hvis jeg finner ut av det skal jeg selvsagt melde fra.

    SvarSlett
  47. La de lufttørke på et bakepapir i et par timer før du pakker de ned da smelter ikke sukkeret, bomma selv på d første gangen ��

    SvarSlett
  48. Takk for godt tips, Trine Jeanette! :)

    -Maria

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...