fredag 4. februar 2011

Hjemmelaget knekkebrød
(Homemade crisp breads)

(Scroll for English)



Venner er fint å ha, venner med gode oppskrifter er enda bedre å ha! Anne laget disse på bloggen sin for en stund siden, etter oppskrift fra vår felles venninne, Tine.
Jeg er ikke spesielt opptatt av lavkarbo-mat (som du kanskje har skjønt), men disse knekkebrødene er vel så lavkarbo som et knekkebrød kan få blitt. Litt mer tungvindt enn å kjøpe knekkebrød i butikken, men bonusen er jo også at de er så sunne at du kommer til å sove 10 cm over madrassen etterpå!
Når det er sagt så smaker disse utroolig godt med en sjenerøs bit Brie på, og kanskje litt fikenmarmelade oppå der igjen... mmm

It's nice to have friends, but friends with good recipes are even better! Anne wrote about these on her blog a while ago, the recipe is from our friend Tine.
I'm not particularly preoccupied with low carb food (as you may have noticed by now), but these crisp breads are as low carb as a crisp bread could get. A bit more work that buying the ready-made stuff, but the bonus is that these are so healthy you'll be sleeping four inches above the mattress!
That being said, they are amazingly good with a generous slab of Brie, and maybe a little fig marmalade on top... mmm


Du trenger:
2 dl (50 g) kruskakli
1 dl (70 g) havrekli
2 dl (100 g) fint rugmel
2 dl (120 g) solsikkekjerner
2 dl (160 g) sesamfrø
1 dl (60 g) linfrø
2 dl (75 g) havregryn
2 ½ dl (140 g) gresskarkjerner
2 ts salt
7 dl kaldt vann


You'll need:
50 grams wheat germ
70 grams oat germ
100 grams rye flour (fine)
120 grams sunflower seeds
160 grams grams sesame seeds
60 grams linseeds
75 grams rolled oats
140 grams pumpkin seeds
2 tsp salt
700 ml cold water


Sett ovnen på 170 C, varmluft.
Bland sammen alle ingrediensene i en bolle, la stå i 10 minutter.
Gjør klar 2-3 stekeplater med bakepapir.
Bre blandingen utover brettene, prøv å få det så flatt og jevnt som mulig (så unngår du at noen steder blir det brent mens andre steder blir det rått)


Preheat oven to 170 C/340 F. (Fan oven or convection oven.)
In a large bowl, mix together all the ingredients, set aside for 10 minutes.
Prepare two or three baking trays, lined with baking paper.
Spread the mixture over the two trays, try to make the layers thin and even (to avoid some parts to get burnt and others to be raw).



Stek i ovnen på varmluft i 10 minutter.
Ta brettene ut og skjær opp knekkebrød i ønsket størrelse:

Bake in the oven (fan) for 10 minutes.
Remove the trays from the oven, and cut the crisp breads into the desired sizes and shapes:


Sett inn i ovnen i 30 minutter til. Følg med litt slik at det ikke blir brente partier (ser du at det begynner å bli faretruende mørkt så skru ned temperaturen littegrann).
Skru ovnen ned til 100 C, knekk knekkebrødene fra hverandre og legg dem utover en rist. Sett i ovnen igjen i 1-2 timer til. Ta dem ut og la avkjøles helt.

Nytes med en kopp te og veldig god samvittighet!


Put in the oven for another 30 minutes. Check in regularly to make sure nothing is getting burnt (in which case, turn the temperature down slightly). Turn the oven temp down to 100 C, break up the crispbreads and place onto a wire rack. Place into the oven again for another 1-2 hours to dry out completely. Remove from the oven and leave to cool.

Enjoy with a cuppa and no guilt!



(Oppskriften er noe redigert/forbedret i ettertid.)

10 kommentarer:

  1. Ser kjempegode ut:) De må jeg prøve ut :)
    Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  2. De er supergode! God helg til deg også :)

    SvarSlett
  3. Hei!

    Nå har jeg prøvd å lage disse knekkebrødene. Men selv etter å ha ligget på rist for å tørke i halvannen time er de fremdeles bløte på undersiden. Har du noe forslag til hva jeg kan ha gjort galt/hva jeg kunne gjort annerledes? Har fulgt oppskriften til punkt og prikke. Det jeg umiddelbart tenker på er at bakepapiret er "fuktig" etter blandingen, så da kan det jo bli vanskelig å stivne/tørke på undersiden.. Burde de vært snudd feks før den siste halvtimen (hvor de står uten varme)?

    Hilde

    SvarSlett
  4. Hei Hilde! Det var synd, fordelte du "røren" over to brett? Og brukte du varmluftsfunksjonen på stekeovnen? (De blir ikke sprø uten at man bruker varmluft.) Jeg bruker også det samme bakepapiret så ser ikke at det skulle være et problem, men hvis overfører du dem til en rist og setter dem inn i ovnen igjen er du enda mer "sikret" et tørt/sprøtt resultat, da blir de tørket på begge sidene samtidig. Håper du lykkes!
    Maria :)

    SvarSlett
  5. Ja, fordelte utover to brett og brukte varmluft. Det jeg gjorde, som ikke sto i oppskrifta var at jeg la de på rist (uten bakepapir) og 150grader varmluft i ca 10min. Etter det blei de tørre og gode! :) Takk for en fantastisk blogg :)) Det er mye godt her!

    Mvh Hilde

    SvarSlett
  6. Hei igjen Hilde, takk for tilbakemelding, nå har jeg redigert oppskriften i tilfelle flere skulle oppleve det samme :)
    Maria :)

    SvarSlett
  7. Hei. Fin blogg, masse gode oppskrifter! Men jeg gikk inn på linken du har lagt inn til din venninnes blogg Anne som også har laget disse knekkebrøene. Der oppdaget jeg en forskjell i oppskriftene deres. Hun har skrevet 1 dl havrekli og 2 dl kruskakli, mens du har skrevet 2 dl havrekli og 1 dl kruskakli. Dere har altså byttet om. Hvilken er den riktige?

    SvarSlett
  8. Hei, og takk for koselige ord :)
    Det er nok jeg som har byttet om, men antagelig har jeg ikke merket særlig stor forskjell når jeg har laget dem, siden jeg ikke oppdaget det ;)
    Maria

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...