fredag 14. september 2012

Bananmuffins med sjokoladebiter


Brune bananer i fruktfatet betyr som regel baking her i heimen, og hvis gutta får være med så kommer det som regel forslag om å inkludere sjokolade her eller der.. Resultatet denne gangen ble bananmuffins med sjokoladebiter. Dette gjør jo at kakene enklere kan fryses (hvis man sammenligner med muffins med glasur/topping), og dessuten blir de supre å ha med på tur :)

Du trenger:
125 g smør, mykt/romtemperert
175 g sukker
2 egg
1 ts vaniljeekstrakt (eller bruk 2 ts vaniljesukker)
250 g hvetemel
2 ts bakepulver
3 bananer
150 g sjokolade, grovhakket

Sett ovnen på 170 C.
Ha smør og sukker i en bolle og pisk med en håndmixer til dette blir lyst og luftig. Tilsett eggene og vanilje og mix godt.
Sikt inn hvetemel og bakepulver, nå mixer du bare litt slik at det tørre er akkurat blandet inn.
Mos banenene med en gaffel og rør dem deretter inn i røra sammen med sjokoladebitene.
Fordeles så i ca 12 muffinsformer, formene må gjerne stå i et muffinsbrett for da holder kakene formen enda bedre.
Stekes ca 25 minutter, sjekk med en kakepinne, tannpirker el.l. Dersom den kommer ut med rå røre på seg trenger de noen minutter til.
Avkjøles på rist.
Enjoy!








12 kommentarer:

  1. Banankake med sjokoladebiter har vært min favoritt lenge, er så enkelt og lage - og ikke minst smaker det himmelsk. For noen måneder siden fikk jeg og søsteren min lyst til å prøve å lage muffins istedet, og jaggu funket ikke det også!

    SvarSlett
  2. ahh en av mine muffinsfavoritter også!! jum jum!!

    SvarSlett
  3. Kjøpte muffinsbrett i dag... Kanskje... :D

    SvarSlett
  4. Tusen takk for oppskriften. Jeg lagde den idag og ble kjempegode.

    Jessica :)

    SvarSlett
  5. Så hyggelig å høre, Jessica :)

    SvarSlett
  6. Det ble helt fint med bare to bananer og 100 g sjokolade også- enda jeg glemte dem i ovnen så de sto sikkert ti minutter for lenge...
    Disse blir nok bakt flere ganger ;o)

    SvarSlett
  7. Så bra at de ble vellykket, Berit! :)

    SvarSlett
  8. Det stod "Bananmuffins uten sukker", Men i oppskriften er det jo 175 gram med sukker..?

    SvarSlett
  9. Heisann:) Det er godt.no som skriver at de kan lages uten sukker, ikke jeg ;-)
    Maria

    SvarSlett
  10. Kan man bruke noe annet enn egg?

    SvarSlett
  11. Heisann, jeg har ikke prøvd å erstatte egg med noe her så det tør jeg ikke å svare på..
    Maria :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...