søndag 30. januar 2011

Stecca (Italian small baguette)

(Scroll for English)



Brødbakemetoden som jeg skrev om for noen dager siden, perfekt brød uten knaing, har gitt meg ny inspirasjon til å lage hjemmebakt brød. Det er så enkelt og krever så lite av bakeren at man kan jo nesten ikke tro at det er sant. Jeg måtte derfor gå til innkjøp av Jim Laheys bok "My bread - the revolutionary no-work, no-knead method", og hadde meg litt av en kosestund i karbohydrat-himmelen da jeg leste gjennom denne. Første brød på lista ble Stecca, som helt enkelt betyr "pinne" på italiensk, så jeg velger å kalle den italiensk baguette.
Jeg simpelten elsker godt brød, og hvis brødet er godt nok trenger jeg ikke mer enn litt smør for å være fornøyd, men dette brødet ble en fabelaktig lunch-sandwich (se lenger ned på siden) og vil også være godt tilbehør til alle slags buffet'er, supper og salater.

The bread making method I described some days ago, the perfect no-knead bread, has inspired me enormously to make my own bread. It's so easy and takes so little of the baker's time that you can hardly believe it. I just had to get Jim Lahey's book "My bread - the revolutionary no-work, no-knead method", and I was in carbohydrate heaven whilst reading it. First bread on my list was Stecca, which simply means "stick" in Italian, so I'll call it Italian baguette.
I love love love good bread, and if the bread is good enough I only need some butter and I'm happy, but this bread was also a fabulous lunch sandwich (scroll further down this page) and would also be a great accompaniment to any buffet, soups or salads.



Du trenger:
(4 stk stecche)
400 g hvetemel
1/2 ts salt
3/4 ts sukker
1/4 ts tørrgjær
350 gram (!) vann (ca 3 1/2 dl)
olivenolje
flaksalt

You'll need:
(4 stecche)
400 grams bread flour, or plain flour
1/2 tsp salt
3/4 tsp sugar
1/4 tsp active dry yeast
350 grams (!) water (approx 350 ml, 1 1/2 cups)
olive oil
coarse sea salt or Maldon salt


Rør sammen mel, salt, sukker og gjær i en bolle. Tilsett vannet og rør bare til alt er blandet, ca 30 sek.
Dryss over litt mel, dekk til bollen og la den stå i romtemperatur i 12-18 timer.
Etter denne første hevingen vil du se mange bobler i overflaten:

In a medium bowl, stir together the flour, table salt, sugar and yeast. Add the water and mix until combined, about 30 seconds.
Sprinkle with a little flour, cover the bowl and let sit at room temperature for 12-18 hours.
When the first rise is complete the surface will be dotted with bubbles:




Ha rikelig med hvetemel på bordet, og skrap deigen ut av bollen. Brett deigen over 2-3 ganger slik at den blir som en slags flat ball.
Pensle overflaten med olivenolje og dryss over litt flaksalt.
Legg et rent kjøkkenhåndkle på bordet og dryss på rikelig med mel, legg deigen din oppå. Brett sidene på håndkleet over deigen slik at den blir noenlunde dekket til. La stå 1-2 timer.

Generously dust a work surface with flour and scrape the dough out of the bowl. Fold the dough over itself 2-3 times and gently shape it into a somewhat flattened ball.
Brush the surface of the dough with olive oil and sprinkle over a little sea salt.
Place a clean tea towel on your work surface and generously dust it with flour. Place the dough on the towel, and fold the ends of the towel loosely over the dough. Leave to rise for 1-2 hours.




En halvtime før hevingen er ferdig tar du frem et stekebrett og setter ovnen på 250 C (enten smør stekebrettet med olje, eller legg på et ark bakepapir).
Når hevingen er ferdig, bruk en deigskrape el.l. og skjær deigen i 4 remser:

Half an hour before the second rise is done, bring out a baking tray and preheat your oven to 250 C/500 F (either grease your tray with oil, or line it with a sheet of baking parchment).
When the rise is done, use a bowl scraper or so and cut the dough into 4 "strips":




"Dra" dem forsiktig slik at de nesten fyller lengden på brettet, med litt mellomrom mellom hver.
Pensle igjen med litt olivenolje, dryss på flaksalt og sett i ovnen i 15-25 minutter, til overflaten er gyldenbrun.

Gently stretch each piece into a stick shape approximately the length of the pan, leaving some space in between each piece.
Again brush with some olive oil, sprinkle with sea salt and bake for 15-25 minutes, until the crust is golden brown.




Så er det bare å forberede deg til din livs beste baguette; her er mitt forslag:
Skjær en stecca i to, deretter deler du den ene halvdelen på langs:

Now prepare yourself for your best baguette experience ever; here's my suggestion:
Cut one stecca in half, then split one half lengthways:




Så tar du fram "Il Tricolore Italiano": basilikum, Mozzarella og tomat i skiver:

Bring out "Il Tricolore Italiano": fresh basil, sliced Mozzarella and tomato:




Legg utover "baguetten", dryss litt flaksalt over - lukk øynene og NYT!

Distribute filling onto the "baguette", sprinkle over some flaked sea salt - close your eyes and ENJOY!










14 kommentarer:

  1. De så kjempedeilige ut! Må prøve dem en gang :)

    Ha en fin uke :)

    SvarSlett
  2. Hei Fru Hansen - ja de var virkelig gode, og vanskelig å bare spise litt av! :-p

    - Og takk og i like måte :)

    Maria

    SvarSlett
  3. Åh, sikle! :)

    Jeg spiser lite brød, men dette så jo bare deilig ut! Tenker jeg skal bake de som ett unntak når jeg endelig får laget min hjemmelagede mozarellaost (et av de fremtidige prosjektene).

    SvarSlett
  4. Det så utrolig bra ut! Har du tenkt noe på å prøve og oppnå det fuktige miljøet man får i en jerngryte med lokk, i hele ovnen? Jeg har sett folk på youtube som har et brett med vann nederst i ovnen for å få noe damp først (tilsvarer første halvtimen med jerngryte med lokk). Jeg har lyst til å prøve dette. Kombinert med pizzastein tror jeg du kan få virkelig gode resultater :)

    SvarSlett
  5. Tror rett og slett jeg går på kjøkkenet og setter en deig til i morgen... Takk for fristende oppskrift og bilder!

    SvarSlett
  6. Siven - jeg anbefaler virkelig å prøve, selv om du spiser lite brød ;) Håper forøvrig du rapporterer om den hjemmelagede mozzarellaosten når den tid kommer! Spennende :)

    Aria - gode forslag der, har lyst til å prøve vanndamp og pizzastein, tror det må føre baguette-bakingen til nye dimensjoner..!

    Hanne - håper du fikk satt deig i går, i såfall har du noe å glede deg til i dag :D

    SvarSlett
  7. Åhh, dette såg nydelig ut:) Dette må prøves ut

    SvarSlett
  8. Disse ble kjempegode! Jeg vidresente oppskriften til moren min... Hun letet etter nettop en slik oppskrift. :) Tusen takk!

    SvarSlett
  9. Så bra Lindsey! Ja de er skikkelig gode, skal lage dem snart igjen :)

    SvarSlett
  10. LOVE IT! And so easy. My family is thrilled...thank you! (I am Lindsey's mom.) Takk skal du ha!

    SvarSlett
  11. Fantastisk blogg du har. Kan jeg spørre om du har oppskrift på de rundstykkene du har bilde av. De så veldig gode ut;)

    SvarSlett
  12. Hei! Det er en stund siden jeg laget de rundstykkene, så de skal jeg jammen snart bake igjen - takk for påminnelsen:-) skal legge ut oppskriften når jeg kommer så langt:-)

    SvarSlett
  13. Jim Lahey is a genious when it comes to baking. Found his recipe in the New York times 5 years ago for no knead bread and have been making it weekly. I've doubled the recipe so many times I'm looking for a bigger cast iron pan to fill my oven and make a mega party bread.

    SvarSlett
  14. I couldn't agree more! His method is pure genious :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...