fredag 17. juni 2011

Jordbærispinner
(Strawberry popsicles)


Det har lett for å bli mye is-spising om sommeren, og disse kan du nyte med god samvittighet. Kun naturlige ingredienser, og hvis du bruker søte, gode jordbær trenger du neppe noen ekstra søtning heller. Jeg brukte belgiske jordbær her og de trengte litt "hjelp", men vi er forskjellige og noen liker det mer søtt enn andre. Disse kommer jeg til å lage ofte i sommer, i hvert fall så lenge det finnes gode bær å få tak i! Utpå sensommeren kan man lage en bringebær-variant istedet, eller hva med bjørnebæris..? Det er godt vi har noe å glede oss til :-)



Summertime is ice cream time, and these can be enjoyed without guilty feelings. Natural ingredients only, and if you use sweet, ripe, in-season strawberries you won't need the extra sweetening. I used Belgian strawberries here, and they needed a little "help", but we're all different and some like it sweeter than others. I'll be making these regularly this summer, at least as long as I can find nice berries! And I'd love to try a raspberry-version as well...


Du trenger:

(ca 6 ispinner)
275 g jordbær
3 ss gresk eller tyrkisk yoghurt (den tykke varianten)
2-3 ss honning eller Agave sirup (hvis du har skikkelig søte jordbær kan dette utelates)
ispinner
ispinne-former eller små kopper (f.eks små yoghurtbegere)
plastfolie




You'll need:
(about 6 popsicles)
275 grams strawberries
3 tbsp Greek yoghurt
2-3 tbsp runny honey or Agave syrup (if your strawberries are sweet and in season, you could omit this)
popsicle sticks
popsicle molds or small cups (such as small yoghurt cups)
cling film/plastic wrap




Ha jordbærene i en food processor...


Place the strawberries into the bowl of a food processor...


Kjør motoren på food processoren til jordbærene er helt most, ha deretter i yoghurt og evt honning/sirup og kjør noen sekunder til:



Whizz until smooth, then add the yoghurt and honey/syrup and whizz again:


Hvis du helst vil unngå frøene fra jordbærene, press blandingen gjennom en sil før du har dem over i en mugge el.l. Fordel mellom is-formene:



If you want to avoid the seeds from the strawberries, push mixture through a sieve before pouring into a small jug. Divide between the popsicle molds:


Ha over litt plastfolie, bruk en skarp kniv og skjær små åpninger til hver ispinne. Stikk deretter ispinnene ned gjennom plasten, og nesten til bunnen av formen:


Place some cling film on top, then make a slit in the middle of each popsicle using a sharp paring knife. Put one popsicle stick into each slit, and push almost to the bottom of the mold:


Sett i fryseren i minimum 6 timer, eller over natten. Dypp formene i varmt vann noen sekunder, så kan isen lett tas ut og nytes :)



Place in the freezer, minimum 6 hours, or overnight. Dip the molds into warm water for a few seconds, then the lolly will come out of its mold, ready to be enjoyed :-)

12 kommentarer:

  1. Mmmm...disse skal jeg prøve å lage:) Du lager jo sååå mye godt:) takk for at du deler oppskrifter med bilder..og forklaringer så alle skjønner det:)
    Dette er en av mine favoritt blogger,selv om jeg ikke er så flink til å legge igjen noen ord,er jeg innom hver dag:)
    God helg:)

    SvarSlett
  2. They look great Maria! I bet the boys loved them.

    SvarSlett
  3. Tommensgirl - tusen takk for din kjempekoselige kommentar :)

    Anna - they did! And mommy, too.. ;-)

    SvarSlett
  4. Har kjøpt meg ispinneformer i dag... kanskje jeg må prøve din oppskrift. Mitt lille barnebarn tåler ikke noe særlig melk, så jeg tror jeg må bruke soyayoghurt, det skulle vel gå bra? Ispinnene dine så veldig gode ut. God helg! : )

    SvarSlett
  5. Ser kjempegodt ut! Jeg er alltid på jakt etter sunne desserter som jeg kan servere på gjestgiveriet mitt. Denne oppskriften blir sikkert god med andre typer frukt eller fruktblandinger, også. Takk for at du prøver ut og deler!:)

    SvarSlett
  6. GryNoKa - jeg er ganske sikker på at disse blir gode laget på soyayoghurt også. God helg til deg også! :)

    Naturlivis - takk for kjempekoselig kommentar :) Det er ord som motiverer til å fortsette bloggingen..! :)

    SvarSlett
  7. Nam, sånne isa er geniale:)
    Med min smoothiemaskin fulgte da med isformer:)
    Fin blogg du har!

    SvarSlett
  8. Genialt! Har kikket etter en god oppskrift. Disse skal jammen prøves ut (og en snik-metode på å få i småtrolla frukt og grønt... hehe..)

    SvarSlett
  9. Hei Livmme - det funket fint med småtrollene her i heimen ;-)

    SvarSlett
  10. Du kan ikke nyte for mange av de med god samvittighet. For selv om de kun inneholder naturlige ingredienser så inneholder de også mye sukker. Naturlig sukker er nesten like farlig som farin.

    SvarSlett
  11. Alt er relativt.. man trenger jo ikke å spise et lass av disse heller, men de er sunnere en mange ferdigkjøpte alternativer :)
    Maria

    SvarSlett
  12. Jippi, da har jeg funnet GP deserten :O)

    Blir kjekt å prøve ut ny innkjøpte Ikea popsicles :O)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...