torsdag 25. september 2014

Eplechips med kanel


I disse dager ligger epler strødd i hager rundt omkring, og det gjør meg vondt å se at så mange ikke har tid eller ork til å ta vare på dem. Det er jo så utrolig mye godt å lage med epler! Det blir selvsagt veldig mye eplekake om man skal lage eplekake av kassevis med epler, men det finnes også smakfulle godsaker å lage som ikke inkluderer noe smør, sukker eller mel. Disse eplechipsene er lite jobb å lage, og de syrlige, norske eplene er helt ideelle å bruke. Du sitter igjen med sunn og kjempegod snacks som har lang holdbarhet. Knus dem og ha i frokostblandingen eller over havregrøten, bruk dem som pynt til kaker og desserter, eller spis dem som de er.






Du trenger:
epler
malt kanel

Jeg oppgir ingen mengder her, bruk så mange epler du vil eller etter hvor mange stekebrett du har. 

Sett ovnen på 110 C. 
Hvis ovnen din har varmluftsfunksjon kan du ha flere brett i ovnen samtidig. 
Dekk stekebrett(ene) med bakepapir og legg tynt skårne epleskiver utover brett(ene) i ett lag. For å få skivene tynnest mulig anbefaler jeg å bruke en mandolin, da går det også mye fortere og skivene blir like tynne. 
Dryss over litt kanel om du vil og sett i ovnen i 2-3 timer, eller til epleskivene har tørket og blitt sprø. Hvis du har flere brett i ovnen samtidig kan du med fordel rotere litt på plasseringen underveis i tørketiden.
Når chipsene er blitt sprø, skru av ovnen og sett ovnsdøra litt på gløtt. La dem stå der til de er avkjølte, eller over natten. 
Oppbevares i tett boks.







3 kommentarer:

  1. Namnam:-) Skreller du eplene først?

    Ingvild.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingvild, nei jeg skreller ikke eplene først, man merker knapt at det er noe skall der når skivene er så tynne.
      Lykke til! :)

      Maria

      Slett
  2. DETTE vil eg prøva! Eg har eit epletre i hagen som gjer oss mengder med frukt. Gode er dei, men eg har ikkje heilt visst kva eg skulle gjere med alt sjølv. Takk for tips!
    Siri

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...