mandag 15. desember 2014

New York, New York


Forrige uke var jeg i New York sammen med Manuela fra bakebloggen Passion4Baking, og jeg er jo bare nødt til å dele litt av våre opplevelser med dere. Jeg har vært i New York flere ganger før, men sist for mange år siden og aldri i ens ærend å spise kaker, finne inspirasjon til nye oppskrifter, shoppe "props" og planlegge nye prosjekter som står for tur i 2015.  Selv om jeg ikke kan fortelle så mange detaljer om nevnte prosjekter så kan jeg si at jeg gleder meg veldig til det nye året!





Vi trålet gater opp og gater ned for å lete etter godt bakverk og god mat, og vi skulle også finne fram til noen av New Yorks mange loppemarkeder. Selv om Union Square market har rykte på seg for å være fullt av turister så tok vi turen dit, og uansett rykte så blir man jo imponert av hva de kan få til av "bondekost" midt i en av verdens største byer.


Fristende frukt og grønnsaker...


... og julepynt i alle farger og fasonger. Her står Manuela i samtale med selgeren som hadde alt fra julekranser til poteter og potetchips...






Å gå rundt med kamera i New York er jo som å være barn i en godtebutikk! Fine motiver overalt, og ikke bare de klisjéfylte motivene med gule taxier.. dette er også fra Union Square market.


Manuela og jeg var begge enige om at turens beste måltid var på ABC Kitchen. Siden vi ikke hadde reservasjon måtte vi vente lenge på bord, men det var det virkelig verdt!  


Good food = happy girl! Manuela så vel hvor fornøyd jeg var og tok dette bildet ;)



To av dagene hadde vi også følge av Manuelas venninne, skjønne Melissa og hennes mann, som egentlig bor i Atlanta i staten Georgia. Her er vi på hotellrommet etter å ha fått et lekkert veskespeil av Melissa. (Bilde: Steve Hopson.)


En av dagene gikk turen over brua til Brooklyn, der skulle vi på bakeribesøk og loppisjakt. 


Boligområdet vi gikk gjennom i Brooklyn var veldig stille og rolig...



Jeg tiltrekkes av markeder med ferskvarer.. se så flotte epler!


Besøk på bakeriet Baked var obligatorisk. Det finnes en filial på Manhattan også, men dette bakeriet i Brooklyn er selve Moderskipet. Klassiske amerikanske bakverk; cookies, brownies, kaker, paier, muffins, scones... også veldig god kaffe, da.


Noen glimt fra kakedisken...






Brooklyn flea market - altså loppemarked - var gigantisk og utrolig spennende, så her gikk det litt tid, kan man si.














Tilbake på Manhattan spiste vi middag på Brooklyn Diner, en restaurant i klassisk diner-stil. Hyggelig sted med nok av "comfort food" å velge mellom, inkludert dessertene... Chocolate Blackout Cake var bare så god, det samme var Lemon Meringue Pie, hvor ett stykke var på størrelse med en halv kake, etter norsk målestokk.


Vi fikk også bli del av den berømte nyttårsfeiringen på Times Square, uten å måtte reise dit.. Våre ønsker for det nye året fikk vi skrive på en farget lapp av silkepapir, som ved midnatt på nyttårsaften skal brukes som konfetti. Og hvis noen lurte så var det ikke jeg som skrev " Meet Leonardo DiCaprio".. ;-)


Alt som er godt må jo en gang ta slutt, så etter fem dager dro vi tilbake igjen. Det var opplevelsesrike dager som man kan leve lenge på, mange gode og spennende samtaler i godt selskap nærer både kropp og sjel. Nye impulser og inspirasjon skal nå ned på papiret og i fotolinsen.

Flere oppskrifter til jul kommer veldig snart her på bloggen, watch this space! :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...