fredag 28. oktober 2011

Gresskarlykt til Halloween
(Halloween pumpkin lantern)


Her kommer en rask gjennomgang til hvordan du kan skjære ut din egen gresskarlykt til Halloween, det er egentlig ganske enkelt! Bruk en skarp kniv og skjær av toppen, husk å ha kniven litt på skrå innover slik at "lokket" ikke faller oppi gresskaret senere.

Here's a step-by-step guide on how to carve your Halloween pumpkin, it's quite easy! Use a sharp knife and cut a circular hole around the stalk. Remember to tilt the point of the knife into the centre of the pumpkin, this will stop the lid from falling in.


Så må du ta ut kjernene og den trådete "innmaten". (Kjernene kan du skylle og tørke, og legge i en konvolutt el.l. over vinteren. Så kan du så dine egne gresskar til neste vår om du vil... Eller rist dem i ovnen med litt olje og salt og spis som snacks.)

Remove the seeds and any loose flesh from the inside. (The seeds can be rinsed and dried, then put into an envelope or so until next spring. If you'd like to grow your own pumpkins for next time, that is..)


Bruk en skje og/eller kniv og skjær ut noe av innsiden, jeg fikk nesten 1 kg gresskarkjøtt av mitt gresskar.

Use a spoon and/or knife to dig out some of the flesh from the inside, I was left with about 1 kilo (2lb).


Tegn på ansiktet som du vil ha det med en tusj. Bruk så en tynn, skarp kniv for å skjære ut øyne, nese og munn.

Draw the face onto the pumpkin, then use a small, sharp knife to cut out the features.




Så er gresskaret ditt klart til å bli en lykt, bare sett inn et par telys så er den ferdig!

Your pumpkin is ready now, just put a couple of tea-lights inside and it's done!


I skrivende stund står det en velduftende gresskarkake i ovnen, laget med kjøttet jeg skar ut fra denne lykten, oppskriften finner du her. Gleder meg :-)

As I write there's a pumpkin cake in the oven
, made from the flesh of this lantern (you can find the recipe here)... Smells wonderful :-)



5 kommentarer:

  1. Skar ut et hode igår, og lagde suppe på massen inni. Det var godt :-)

    SvarSlett
  2. veldig godt aa riste froene, salte og spise som snacks. Gjorde dette i fjor da jeg bodde i Canada:)

    SvarSlett
  3. Fragola - gresskarsuppe er kjempegodt!

    Krumlan - takk det skal jeg prøve en gang :D

    SvarSlett
  4. Hei,

    Jeg har spart på lenken til Gelebiter og lurer på om jeg kan låne oppskriften på denne måten.
    http://gardsjul.blogspot.com/search/label/gelebiter

    Jeg fant ikke noen epostadresse, derfor spørr jeg på denne måten.

    SvarSlett
  5. Alt i orden, Åshild! Hyggelig at du linker :)
    E-post adresse står under "min profil", men du kan like gjerne spørre her :)
    Maria

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...