tirsdag 23. juli 2013

Congratulations Will & Kate!


Jeg elsker alt britisk, og ikke helt uventet jubler jeg over den nye arvingen - en framtidig konge har sett dagens lys! Ikke bare blir han kongen over Storbritannia, i tillegg skal han bli leder av over 50 andre land som tilhører det britiske samveldet...Australia, India, Canada, Sør-Afrika... 


Det finnes mange måter å feire på, her er noen av mine favoritter som jeg trygt kan anbefale dersom noen av dere skulle få lyst til å komme i stemning..

Hvorfor ikke lage til noen godsaker til en hyggelig Afternoon tea, for eksempel scones:


... eller såkalte English muffins (som forøvrig ikke har noe med "norske" muffins å gjøre)?


Lag noen søte ingefærkjeks som smaker kjempegodt til te:


Disse Welsh Cakessmå "kaker" fra Wales kan kanskje beskrives som en blanding mellom scones, rundstykke, bolle og pannekake.. Noen skikkelige lekkerbiskener som er lette å lage; dryss med litt sukker og du har himmelske munnfuller å se fram til:


Til lunch kan du kanskje servere det erkebritiske Fish 'n Chips


Til middag kan du prøve deg på en gryterett med navnet Newcastle beef stew, mørkokt kjøtt med saus som har masse smak:


Som tilbehør passer det godt med Yorkshire puddings, også fra nord i England:


En nydelig dessert for å sette kronen på verket, skotsk Cranachan - en smakfull blanding av bringebær, havre, whisky og pisket krem:



Det britiske kjøkken har et ufortjent dårlig rykte synes jeg, det finnes mengder av gode retter fra de britiske øyer, i tillegg til fantastiske råvarer og ingredienser.

Jeg håper å få mye tid på kjøkkenet mens jeg venter på at navnet på det framtidige monarken skal avsløres... :D

Avslutter med å sitere dronning Elisabeth I (1533-1603), dronningen som aldri giftet seg, men som regjerte i 45 år. Til Parliamentet skal hun ha sagt:

I have already joined myself in marriage to a husband, namely the Kingdom of England.


Dedikert, kan man si...







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...